Archetype zorggever

Archetype zorggever uitgelicht

Brand archetypes zijn ‘persoonlijkheden’ die merken inzetten om een bepaald publiek aan te spreken. Je voelt je namelijk eerder verbonden met een merk waar je je mee identificeert of dat iets in je losmaakt. In dit blog zoomen we in op brand archetype: de zorggever.

De zorggever, ook wel de ‘heilige’, de ‘ouder’ of de ‘altruïst’ genoemd is een van de archetypes die behoren tot de archetypes die we associëren met orde en structuur.

Orde en structuur: De schepper, De heerser, De zorggever
Sociale verbondenheid: De entertainer, De goede buur, De verleider
Verandering en Risico: De held, De magiër, De rebel
Prestatie: De avonturier, De onschuldige, De wijze

Korte beschrijving van archetype zorggever

Brand archetype de zorggever is er voor de altruïsten onder ons. De zorggever maakt er zijn levenswerk van om anderen te helpen en te zorgen voor hen die het nodig hebben. De zorggever heeft het natuurlijke, ouderlijke instinct, en wil daarom ook zijn naasten beschermen. Het heeft veel weg van wat religies ons willen leren, daarom wordt de zorggever ook de ‘heilige’ genoemd. De heilige vindt ook altijd de behoeftes van anderen het belangrijkst. Zelfs als het ten koste gaat van zichzelf. 

Hier ligt dan ook de achilleshiel van de altruïst. Door de angst voor onderwaardering en egoïsme, stelt een zorggever slecht zijn eigen grenzen op. Daardoor loopt hij het risico dat anderen hem uitbuiten. Maar over het algemeen is de zorggever verantwoordelijk en loopt hij dit risico graag om voor de ander een stabiel en probleemloos klimaat te creëren. 

Het brand archetype de zorggever handelt zowel gevraagd als ongevraagd naar wat het beste is voor de ander, ook als dit ondergeschikt is aan het eigen belang. Hierdoor wordt het archetype de zorggever vaak gebruikt door non-profit organisaties, hulpverlenende bedrijven en liefdadigheidsinstellingen.

Bij veel bedrijven/instellingen met dit archetype, draait het niet alleen om geld verdienen, maar het kan alsnog ook goed voor commerciële doeleinden worden gebruikt. Brand archetype de zorggever is door zijn sterke empathische vermogen een van de krachtigste brand archetypes om een boodschap over te brengen. Dit komt omdat het de gevoelige snaar van mensen raakt, het laat ons vaak denken aan onze eigen zorggevers, onze ouders, grootouders, vrienden of andere familieleden. En dat maakt de positionering en de kracht van de boodschap effectief. 

Hoe dit archetype zich vertaalt in bedrijfscultuur en branding

Een organisatie waarbij de bedrijfscultuur zich profileert als ‘de zorggever’ straalt in alle facetten zorgzaamheid en vertrouwelijkheid uit. Voor zowel medewerker als klant wordt er -in het meest gunstige geval- een ordelijke en veilige omgeving gecreëerd, want goed voorbeeld doet volgen. Dit zorgt voor een fijne werkomgeving, wat de prestatie, gezondheid en de motivatie van de medewerker bevordert. En dat zorgt op zijn beurt weer voor goed presterende werknemers. 

De positionering en marketing van bedrijven met het archetype de zorggever is vaak ijzersterk, omdat ze altijd een heilzame boodschap overbrengen. Dit kan je terugzien bij bedrijven met reclames waarbij de diensten of producten geassocieerd worden met het verzorgen of het ondersteunen van families of goede doelen. 

Denk bijvoorbeeld aan grotere bedrijven als Unicef, maar ook aan ziekenhuizen, of coaches die mensen helpen om te gaan met burn-outs of traumaverwerking. Maar je ziet dit archetype ook terug bij bedrijven die producten of diensten leveren die het juist mogelijk maken dat mensen voor zichzelf en eigen naasten kunnen zorgen. Zoals het Nederlandse schoenenmerk Toms, waarbij er voor elk paar schoenen dat je koopt, een paar naar een kind in een ontwikkelingsland gaat. 

Tot slot hebben veel ‘zorggever’-bedrijven een competitief voordeel door hun prettige klantenservice. Veel van deze bedrijven ontzorgen hun klanten, zijn vriendelijk en nemen hen stap voor stap aan de hand. Kortom: er wordt goed voor de klant gezorgd. Dat resulteert -als het ook daadwerkelijk goed geregeld is- in ijzersterke ratings en reviews. 

De tone-of-voice van archetype ‘de zorggever’ 

Tone of voice archetype zorggever

Wanneer je archetype ‘de zorggever’ wilt inzetten voor je bedrijf, is het heel belangrijk dat de manier waarop je schrijft, oftewel je tone-of-voice hierbij klopt. Wil je gratis en voor niets een voorbeeld ontvangen van een uitgewerkte tone-of-voice voor een bedrijf met archetype ‘de zorggever’ zodat je dit ook voor jouw bedrijf kunt gebruiken? Vul dan gauw je naam en e-mailadres in!

    Ik wil het tone-of-voice voorbeeld van het archetype 'de zorggever' ontvangen



    Archetype de zorggever op een rijtje

    Wens: Anderen beschermen, koesteren en voor hen zorgen

    Doel: Mensen helpen in elke mogelijke zin.

    Strategie: Over-presteren, anderen helpen, en met een sterk empathisch vermogen handelen. 

    Talent: Altruïstisch, consistent, vertrouwelijk, verantwoordelijk, medelevend, empathisch, communicatief sterk, vrijgevig, kalm, voelt haarfijn aan waar de behoeftes liggen van de ander.

    Angst: Egoïsme, ondankbaarheid van anderen, uitgebuit worden, onder-presteren.

    Zwakke plek: Grenzen stellen, te veel van zichzelf vragen, tonen van zwakte.

    Het motto van de archetype zorggever

    “Zorg voor elkaar”.

    10 voorbeelden van merken met archetype zorggever

    • Het Leger Des Heils
    • DELA Uitvaart Verlening 
    • Volvo
    • UNICEF
    • Stichting Dierenlot
    • Max Havelaar
    • Nationale Nederlanden
    • Het Rode Kruis
    • Johnson & Johnson
    • Toms

    3 voorbeelden van merken met archetype ‘avonturier’ uitgelicht:

    Volvo

    Volvo is een perfect voorbeeld van een commercieel bedrijf dat het merk archetype de zorggever inzet. Het imago van Volvo is altijd betrouwbaar, veilig en goed van kwaliteit en op die veiligheid spelen ze goed in. In 1959 heeft Volvo de driepuntsgordel ontwikkelt om het aantal verkeersdoden- en gewonden te verminderen. En met succes, want het verkleint de impact van een ongeluk met 50%. Normaal gesproken zou een technische innovatie van deze aard beschermd worden met een patent en voor eigen doeleinden gebruikt worden, maar Volvo deelt de kennis met andere autofabrikanten. Het delen van waardevolle info staat hoog in het vaandel bij Volvo, omdat het bedrijf tot de dag van vandaag waardevolle verkeersveiligheidinfo met zijn concurrenten deelt. Volvo schikt dus het belang van de gehele autorijdende bevolking boven het eigen economisch belang. En dat wordt perfect afgebeeld in deze reclame hieronder waarbij niet alleen de veiligheid van de kinderen centraal staat, maar ook hun toekomst.  

    DELA

    DELA is een bedrijf waarbij het brand archetype zorggever volledig centraal staat. Als uitvaartverzorger is het natuurlijk de grootste noodzaak om de klant volledig te ontzorgen, te verzorgen en te ondersteunen. Dit is eenmaal omdat er gehandeld moet worden op  het meest verdrietige moment van iemands leven: het verliezen van een geliefde. DELA ademt het brand archetype de zorggever. Denk bijvoorbeeld aan de sfeervolle, rustige uitvaartcentra, de vriendelijke kalme werknemers, de belofte voor volledige ontzoring van uitvaarten en de slogan “DELA, voor elkaar”. Uit alles moet blijken: bij ons ben je in goede handen. Zo zie je in een van de reclames hieronder ook dat mensen hun waardering uitspreken naar hun geliefden, want waarom wachten met iets moois zeggen als het ook vandaag kan? 

    Leger des Heils

    Hoewel we het brand archetype de zorggever veel bij non-profit en liefdadigheidsorganisaties zien, hebben we hierboven toch twee commerciële bedrijven uitgelicht. Het derde voorbeeld had eigenlijk elke ‘goede doelen-organisatie’ kunnen zijn, maar wij kozen voor het Leger Des Heils. Deze organisatie helpt anderen op allerlei verschillende gebieden. Van verslavingszorg, tot jeugdzorg en gezinshulp tot maatschappelijke opvang of reclassering. Het Leger Des Heils is een ware zorggever, met als kers op de taart Majoor Bosshardt als personificatie van dit archetype. 

    Brand archetype zorggever

    Majoor Bosshardt in Amsterdam

    Video over archetype zorggever

    Archetypes inzetten voor jouw bedrijf? 

    Het is natuurlijk heel interessant en leuk om meer te lezen en te leren over archetypes en archetype ‘zorggever’ in het bijzonder, maar het gaat er natuurlijk uiteindelijk om dat je deze marketingtechniek ook wilt inzetten voor jouw merk. Het kiezen van (een of meer) brand archetypes, vormt namelijk een onderdeel van de basis voor jouw branding (visueel en tekstueel), en kan je helpen kleur te bekennen en echt een bepaalde doelgroep te bereiken. Dat betekent niet dat je andere merken moet kopiëren, maar dat bijvoorbeeld je jouw tone of voice gaat bepalen met je archetype(s) als basis.

    Is dat hele archetype nog steeds abracadabra, weet je niet zo goed waar je moet beginnen of wil je een archetype-bepaling en jouw tone of voice helemaal uitgewerkt hebben passend bij jouw merk? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je met liefde verder. 

    Neem contact op

    Heb je hier wat aan gehad? Super! Heb je nog meer hulp nodig? Neem contact op!