Tone-of-voice voorbeeld

Een tone-of-voice voorbeeld waar je echt wat aan hebt

Het vinden van de juiste tone-of-voice voor je merk is zoiets als een Tinder-profiel perfectioneren: het moet precies aansluiten bij wie je bent en de juiste mensen aanspreken. Maar als je online gaat zoeken naar tone-of-voice voorbeelden, loop je vaak tegen een muur. Want als je het internet afspeurt naar inspiratie, blijkt dat bedrijven hun tone-of-voice bewaken alsof het het laatste stukje chocola op aarde is. Maar geen zorgen, in dit blog duiken we in wat tone-of-voice precies is, waarom het zo belangrijk is, en geven we je zelfs een kijkje in de keuken met een uniek voorbeeld.

Wat is tone-of-voice?

Tone-of-voice, ofwel de manier waarop je als merk tegen je klanten praat, is zoals je favoriete spijkerbroek: het moet precies goed zitten. Het is de kunst van het kiezen van je woorden zodanig dat je merk-persoonlijkheid doorschijnt. Ben je de laid-back vriend die altijd klaarstaat met een kop thee, of meer de gestructureerde professional die geen blad voor de mond neemt?

Waarom is het kiezen van een tone-of-voice belangrijk?

Omdat, laten we eerlijk zijn, niemand wil klinken als een robot. Of erger, als een te enthousiaste telemarketeer. Je tone-of-voice is wat je merk menselijk maakt, benaderbaar. Het is het verschil tussen “Wij waarderen uw business” en “Hey, wat fijn dat je er bent!”. Het bouwt een brug tussen jou en je klant, zonder dat je fysiek een kop koffie met ze gaat drinken.

Tone-of-voice voorbeelden die online zijn te vinden

Zoals we al lieten doorschemeren, zijn bedrijven er niet al te happig op om hun tone-of-voice te delen. Gelukkig zijn er een paar uitzonderingen. In ons andere blog over tone-of-voice, waarin we alle stappen voor het maken van een tone-of-voice met je delen, vind je het tone-of-voice voorbeeld van Mailchimp.

Maar zij zijn niet de enigen die hun tone-of-voice bekend hebben gemaakt. Twee andere bedrijven die daar niet zo moeilijk over doen zijn Skype en Greenpeace. Zij gingen zelfs zo ver dat ze hun tone-of-voice guidelines volledig online hebben gezet. Skype gaat zelfs nog een stapje verder. Via de link kun je het hele brand book vinden, waar tone-of-voice een onderdeel van uitmaakt.

Omdat het nogal veel pagina’s zijn om zelf door te spitten hierbij een samenvatting.

Tone-of-voice voorbeeld samenvatting Skype

De tone-of-voice van Skype is supertoegankelijk en vriendelijk, bedoeld om allerlei soorten gebruikers aan te spreken. Dat doen ze om de drempel voor het gebruik van technologie zo laag mogelijk te maken, alsof het een fluitje van een cent is. Of je nou de hele dag aan het vergaderen bent of juist een virtuele knuffel wilt sturen naar je kleinkinderen aan de andere kant van de wereld, Skype staat paraat. Ze gebruiken geen technisch jargon of lange, saaie zinnen; Skype kiest voor eenvoud en een warm welkom voor iedereen. Ze noemen het “free, lovely, clear calls”, en eerlijk is eerlijk, klinkt dat niet als muziek in de oren? Precies hoe Skype wil dat je je voelt: op je gemak en ‘at home’.

Tone-of-voice voorbeeld samenvatting Greenpeace

Greenpeace presenteert zichzelf met een luide en duidelijke stem. In hun communicatie kiezen ze voor helderheid boven complexiteit, alsof ze naast je staan met een spandoek in de ene hand en een informatieve flyer in de andere. Ze vermijden jargon waar mogelijk en kiezen altijd voor de actieve in plaats van passieve vorm om hun boodschap kracht bij te zetten.

Hun stijl is informatief en overtuigend en ze doen ‘bold statements’ maar ook toegankelijk en inclusief, om zo breed mogelijk te resoneren. Ze schrijven zoals ze actie voeren: direct, met passie, en altijd met een helder oog op het doel. Hun taal is de taal van protestmarsen, van online petities, en van overwinningen op milieuvlak; een taal die zegt: “Sluit je aan, samen maken we een verschil.”

Voilà: nog een extra tone-of-voice voorbeeld in het Nederlands

Dit zijn leuke samenvattingen van Skype en Greenpeace, maar misschien zegt het je niet zoveel voor je eigen bedrijf. Het zijn immens grote miljoenenbedrijven en de tone-of-voice richtlijnen die je van deze bedrijven zijn ook nog eens in het Engels (en dat werkt toch net weer anders dan in het Nederlands).

Waar je meer aan zou hebben is een tone-of-voice voorbeeld van een wat kleiner bedrijf en in het Nederlands.

Alleen dat is al helemaal nergens te vinden…

En precies daarom heb ik een tone-of-voice voorbeeld gemaakt from scratch en een Nederlandse tone-of-voice bepaling uitgewerkt voor een fictieve plantenwebshop genaamd Plantastic. (Je merkt het al, ik was in een uiterest creatieve bui.)

Download gratis het uitgewerkte tone-of-voice voorbeeld van plantenwebshop ‘Plantastic’.

Anyway, hieronder kun je een uitgewerkte tone-of-voice downloaden van deze fantastische (web)shop. In het tone-of-voice voorbeeld vind je een beschrijving, een doelgroepbepaling, een tone-of-voice handleiding en een voorbeeldblog in de tone-of-voice van dit bedrijf. Zo zie je meteen hoe dat zelf aan zou kunnen pakken en hoe een bepaalde schrijfstijl er in de praktijk dan uit kan zien. Vul gauw je e-mailadres in en je krijgt het uitgewerkte voorbeeld direct in je inbox.

Ontvang gratis deze uitgewerkte tone-of-voice bepaling

    Bouw een sterke relatie met je doelgroep en onderscheid je in een drukke markt

    Het vinden en consistent gebruiken van de juiste tone-of-voice is niet iets wat je moet onderschatten; het is een essentieel onderdeel van je merkidentiteit. Door authentiek, consistent en toegankelijk te zijn, bouw je niet alleen een sterke relatie op met je doelgroep, maar onderscheid je jezelf ook in een drukke markt. Maak het vinden van jouw stem daarom net zo belangrijk als het kiezen van je branding kleuren.

    Zelf aan de slag?

    Vond je dit blog handig, maar wil je echt op een professionele manier spijkers met koppen slaan en een sterke basis leggen voor de communicatie van je bedrijf? Download dan onze tone-of-voice AI kit. Met een masterclass en werkboek ga je stap voor stap aan de slag om jouw tone-of-voice vast te leggen. Het werkboek zit boordevol informatie en je wordt aan de hand genomen met allerlei opdrachten waar je mee aan de slag gaat. Aan het eind van de rit komt er een tone-of-voice bepaling uitrollen die de basis vormt voor jouw communicatie.

    Maar dat is nog niet alles! Omdat jij zo’n sterke basis hebt gelegd, kun je dit inzetten als blueprint om ChatGPT te laten schrijven in jouw tone-of-voice. Met onze handleiding en 7-stappenplan en kant-en-klare AI prompts, is dit een fluitje van een cent.

    Wat zit er in de tone-of-voice kit?

    • Een masterclass + opdracht van copywriter Eva
    • Een tone-of-voice werkboek van 40 pagina’s dat je zelf kunt invullen en waar een tone-of-voice voor jouw bedrijf uit komt rollen
    • Een value proposition template te gebruiken voor al je producten en diensten
    • Een uitgewerkt tone-of-voice voorbeeld van een fictief bedrijf.
    • Een handleiding met 7-stappenplan om ChatGPT te trainen om in jouw stijl te schrijven. Deze blueprint kun je in het vervolg voor al je communicatie inzetten!
    • Kant-en-klare AI-prompts die jij alleen nog maar in hoeft te vullen en supersimpel kunt ‘voeren’ aan welke AI-tool dan ook.
    • 12 uitgewerkte tone-of-voice voorbeelden per merk-archetype. Superhandig om inspiratie op te doen en in te zetten voor jouw bedrijf.
    • BONUS: een value proposition template waarmee je je aanbod kunt aanscherpen zodat het precies jouw doelgroep aanspreekt.

    Hoeveel kost de tone-of-voice AI-kit?

    Je betaalt hiervoor tijdelijk 35 euro, in plaats van 50!

    En geloof ons, dat is een goede deal! We hebben namelijk met onverdeelde aandacht en toewijding aan dit materiaal gewerkt en hebben er veel tijd, energie en liefde hebben geïnvesteerd. In tegenstelling tot simpele e-books die je online kunt vinden, biedt onze kit daadwerkelijke expertise en een praktisch werkboek dat je stap voor stap begeleidt.

    Dit is geen standaardmateriaal; het is het resultaat van onze jarenlange ervaring in zowel marketing als copywriting. We zijn ervan overtuigd dat dit een uitstekende investering is om een ijzersterke communicatiefundament voor je bedrijf te leggen. Bovendien gaat het je ontzettend veel tijd schelen omdat je ChatGPT kunt inzetten als jouw persoonlijke copywriter.

    Sale!
    Original price was: €50,00.Current price is: €29,00.

    Maak van ChatGPT je persoonlijke copywriter

    De essientiële kit voor een ijzersterke tone-of-voice waarmee je moeiteloos ChatGPT content voor jou kan laten schrijven!

    ps. Je krijgt echt waar voor je geld 😉

    Liefs, Myriam en Eva

    Over MEER Collective

    Heb je hier wat aan gehad? Super! Heb je nog meer hulp nodig? Neem contact op!