archetype entertainer

Archetype entertainer uitgelicht

Brand archetypes zijn ‘persoonlijkheden’ die merken inzetten om een bepaald publiek aan te spreken. Je voelt je namelijk eerder verbonden met een merk waar je je mee identificeert of dat iets in je losmaakt. In dit blog zoomen we in op brand archetype: de entertainer.

Archetype entertainer, ook wel ‘de clown’ of ‘de nar’ genoemd is een van de archetypes die behoren tot de archetypes die we associëren met ‘sociale verbondenheid’.

Orde en structuur: De schepper, De heerser, De zorggever
Sociale verbondenheid: De entertainer, De goede buur, De verleider
Verandering en Risico: De held, De magiër, De rebel
Prestatie: De avonturier, De onschuldige, De wijze

Korte beschrijving van archetype entertainer

Het doel van de entertainer is om mensen zich goed te laten voelen, aan het lachen te maken en om ze te vermaken. De entertainer brengt het kind in ons naar boven en heeft een impulsief karakter. Ze gebruiken humor en plezier om een emotionele connectie aan te gaan met hun doelgroep. Het allerbelangrijkste voor archetype entertainer of nar is dat ze wereld lichter maken door het leven niet al te serieus te nemen.

De entertainer is een echte grappenmaker. Hij streeft ernaar om mensen te laten lachen, te laten ontspannen en te laten genieten van het leven. Je leeft namelijk maar één keer. De nar zorgt ervoor dat hij door zijn positiviteit en vrolijkheid de wereld doet verlichten.

Het brand archteype entertainer is niet vies van het gekke en het absurde. De entertainer wil zoveel mogelijk plezier maken en mensen even laten ontsnappen aan de realiteit. Maar onderschat hem niet: juist door humor te gebruiken kan hij bepaalde kwesties aan de kaak stellen of op een satirische manier kritiek leveren op bijvoorbeeld de arrogantie van de gevestigde orde. 

Hoe dit archetype zich vertaalt in bedrijfscultuur en branding 

De bedrijfscultuur van een organisatie die zichzelf profileert als ‘de entertainer’ zal vermoedelijk niet al te hiërarchisch zijn. Er moet ruimte zijn voor creativiteit, out-of-the-box denken en (hopelijk) ook voor een beetje plezier.  Entertainer-merken hebben vaak memorabele marketingcampagnes die verrassend zijn en soms een tikje vreemd. Maar: het moet wel een grote groep aanspreken en herkenbaar blijven. Ze maken vaak gebruik van onalledaagse situaties en gevatte humor: alles om een lach op je gezicht te toveren. Entertainer brands gebruiken verder vaak opvallende kleuren en plaatjes, want ze willen alles doen om te voorkomen dat ze een muurbloempje zijn. 

De tone-of-voice van archetype de entertainer

Tone of voice archetype entertainer

Wanneer je archetype ‘entertainer’ wilt inzetten voor je bedrijf, is het heel belangrijk dat de manier waarop je schrijft, oftewel je tone-of-voice hierbij klopt. Wil je gratis en voor niets een voorbeeld ontvangen van een uitgewerkte tone-of-voice voor een bedrijf met archetype ‘entertainer’ zodat je dit ook voor jouw bedrijf kunt gebruiken? Vul dan gauw je naam en e-mailadres in!

    Ik wil het tone-of-voice voorbeeld van het archetype 'de entertainer' ontvangen



    Archetype entertainer op een rijtje

    Wens: Van het leven genieten

    Doel: Een lach op je gezicht toveren en vrolijkheid en plezier in de wereld brengen

    Strategie: Nieuwsgierig, speels en grappig zijn

    Talent: Dingen op een onconventionele manier zijn, out-of-the-box denken

    Angst: Verveling

    Zwakke plek: Bij de les blijven en te nonchalant overkomen

    Het motto van de entertainer

    “Je leeft maar één keer, maak er wat leuks van.”

    10 Voorbeelden van merken met archetype nar/entertainer

    • Bol.com
    • Dorito’s
    • M&Ms
    • De Speld
    • McDonalds
    • Ben & Jerry’s
    • Oasis 
    • Skittles
    • Old Spice

    3 voorbeelden van merken met brand archetype entertainer uitgelicht

    De Speld

    Deze satirische ‘krant’ publiceert nepartikelen die mensen aan het lachen maken, maar die door middel van humor ook politieke situaties aan de kaak stelt en mensen met hun neus op de (pijnlijke) feiten drukt. Hun humor is gevat, actueel, scherp en soms op het randje, zoals bijvoorbeeld bij deze instagram-post. 

    archetype nar

    Skittles

    Skittles gebruikt humor en plezier om een connectie aan te gaan. Zij voeren dit archetype echt ver door! Hun campagnes zijn verrassend, enorm kleurrijk en vaak nogal bizar. Ze gebruiken vaak absurdistische humor op op te vallen. Kijk bijvoorbeeld naar deze ad. In feite is er niet zoveel grappigs aan ‘op je bek geslagen worden’, en toch komen ze ermee weg!

     

    McDonalds

    McDonalds heeft letterlijk een clown als mascotte, en dat geeft het al min of meer weg ;-). Ze stralen een kinderlijk plezier uit en gebruiken humor in al hun communicatie, al is het wel minder ‘weird’ dan bij skittles en ook een stuk minder grappig. Ze nemen zichzelf (als niet al te gezond) merk regelmatig op de hak, zoals je ook ziet in deze ad waarbij iedereen die de opgetrokken wenkbrauw ziet verandert in een soort zombie die meteen naar de Mac rent. McDonals heeft als tweede archetype overigens ook ‘de goede buur’. 

    Video over het archetype de nar/entertainer

    Archetypes inzetten voor jouw bedrijf?

    Het is natuurlijk heel interessant en leuk om meer te lezen en te leren over archetypes en archetype entertainer in het bijzonder, maar het gaat er natuurlijk uiteindelijk om dat je deze marketingtechniek ook wilt inzetten voor jouw merk. Het kiezen van (een of meer) brand archetypes, vormt namelijk een onderdeel van de basis voor jouw branding (visueel en tekstueel), en kan je helpen kleur te bekennen en echt een bepaalde doelgroep te bereiken. Dat betekent niet dat je andere merken moet kopiëren, maar dat bijvoorbeeld je jouw tone of voice gaat bepalen met je archetype(s) als basis.

    Is dat hele archetype nog steeds abracadabra, weet je niet zo goed waar je moet beginnen of wil je een archetype-bepaling en jouw tone of voice helemaal uitgewerkt hebben passend bij jouw merk? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je met liefde verder. 

    Jaaprogramma marketing

    Heb je hier wat aan gehad? Super! Heb je nog meer hulp nodig? Neem contact op!

    Ik wil een gratis intake!