Ik zie online veel copycatgedrag. Mensen die elkaar na-apen tot in den treure. Mensen die dezelfde filters gebruiken, dezelfde trucjes toepassen, exact dezelfde kleding dragen, dezelfde sfeer hebben gecreëerd in hun fotoshoots en die elkaar constant na zitten te papegaaien.
En hey, we doen er allemaal aan mee dus ik zit hier zeker niet te preken vanuit een ivoren toren. Maar het is iets wat me opvalt en wat ik jammer vind. En natuurlijk hoef je als ondernemer niet altijd zelf het wiel uit te vinden, maar dat betekent niet dat we ons allemaal als een eenheidsworst op het internet moeten bewegen.
Waarom ik dat vind? Omdat het dan aan creativiteit en authenticiteit ontbreekt. Of met minder dure woorden: het is gewoon fucking saai en het voelt nep.
Veel van hetzelfde
Ik word persoonlijk bijvoorbeeld best moe van alle social accounts en websites die er hetzelfde uitzien. Zo zie ik dat veel eenpitters in de dienstverlening voor taupe en beige kleuren gaan en lichte, serene en weinig contrasterende foto’s. (Kanttekening hierbij is dat dit ook aan mijn bubbel kan liggen, maar dit is wel iets wat mij opvalt.)
Ook het taalgebruik lijkt op elkaar. Er wordt overmatig gestrooid met worden zoals ‘impact maken’, ‘business alignment’, ‘intuitive entrepreneurs’ en ‘visionary leaders’. Dure, mooie woorden die ergens ook wel heel spiritueel en profi klinken, maar die wat mij betreft in veel gevallen overkomen als holle frasen. En blijkbaar werkt het (nog) wel, want veel van deze accounts hebben duizenden volgers. Alleen heb ik het gevoel dat dit een beoogde succesformule is die mensen klakkeloos en zonder enige passie van elkaar overnemen.
Misschien lees je dit wel en denk je: help, ik heb ook zo’n account! Dan voelt dit misschien als een onaardig relaas. Begrijp me niet verkeerd, zo bedoel ik het niet. Want als dit echt is wie jij bent en deze branding/ woorden bij jou resoneren, dan is dat natuurlijk fantastisch, blijf zo doorgaan. Echt.
Authenticiteit loont
Ik wil alleen zeggen dat wanneer twijfelt of je bepaalde keuzes (voor welk type branding/woordkeuze dan ook) wel echt vanuit een intrinsieke motivatie hebt gemaakt, het goed is hier nog eens over na te denken. Sta gewoon eens stil bij wie je bent en hoe je wilt dat je onderneming overkomt. Er zijn namelijk geen limitaties en er is niet maar een succesformule.
Gebruik je creativiteit en bedenk allereerst eens wat jij zelf zou willen uitstralen en op welke manier, in plaats van alleen na te denken over wat bij anderen werkt. Want dan kan het zijn dat je authenticiteit verliest, dat je opgaat in de massa. En dat is zo zonde! Want daarvoor ben je geen ondernemer geworden.
Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat je daarbij je doelgroep uit het oog moet verliezen. Ik denk dat dit de basis moet zijn van alles wat je naar buiten brengt. Daarbij is het vooral belangrijk dat je de pijnpunten en verlangens van je publiek goed leert begrijpen, zodat je op deze vlakken interactie krijgt en hierop kunt inspelen. En dat is waar het maken van een echte connectie om gaat. En dit kan ook prima als je kiest voor iets heel eigens, iets gedurfds, of heel iets anders dan je concurrenten.
Ik geloof zelfs dat wanneer je communiceert vanuit authenticiteit, je op die manier een veel betere en sterkere connectie maakt met een bepaald publiek. Je laat namelijk zien waar jij of je bedrijf voor staat, wat je drive is en wat je wilt brengen op deze wereld.
So live a little!
En het fijne is dat wanneer je eenmaal kleur durft te bekennen, het creëren van content veel makkelijker wordt. Het is namelijk een drive die vanuit jezelf komt, of vanuit de cultuur van je bedrijf. En ja, door hier keuzes in te maken, zullen er ook mensen zijn die denken, hmm…dit is niets voor mij.
En dat is juist geweldig!
Want je hoeft er niet voor iedereen te zijn. Sterker nog, wanneer je dat probeert zal je juist met niemand een goede connectie maken.
Ik hoor je denken, pff wat een werk en wat een gedoe. Weer iets om over na te denken en waar ik iets mee moet. Ik heb al te weinig uren in een dag en ik heb al een lopend bedrijf. Of misschien heb je wel genoeg tijd, maar geen idee waar je moet beginnen.
Daarom geef ik je in dit blog een aantal tips om hier toch mee aan de slag te gaan.
1. Vind je karakter
Om mee te beginnen, alvast een snelle opdracht waar je direct mee aan de slag kunt.
Beantwoord voor jezelf de volgende vragen.
- Welke invloed wil je hebben op de wereld?
- Wat is je bedrijfsdoel? (denk aan anderen helpen, marktleider zijn, kennis verspreiden, vreugde in de wereld brengen etc.)
- Wat zou je graag willen dat mensen over je bedrijf zeggen?
Wil je er dieper op ingaan?
Probeer je bedrijf te zien als een persoonlijkheid die verbinding maakt met andere mensen. Wat is zijn/haar achtergrondverhaal, houding, perspectief op het leven? Zie het een beetje als een cocktailparty met merken. Magnum staat verleidelijk in een hoek, Ikea draagt z’n normale kloffie en heeft met iedereen een gesprek, terwijl Harley Davidson het feestje komt verstoren en in de lampen hangt.
Wat ik hier beschrijf zijn de archetypes van deze bedrijven. Archetypes zijn bedacht door Carl Young en er zijn er in feite twaalf die we kunnen toepassen op brands (hierover later meer).
Meer leren? Duik dan in ons archetype-blog en ontdek welk archetype het meest bij jouw bedrijf past.
2. Neem tijd om na te denken
Plan elke week een moment (kan ook heel kort!) waarbij je voor je uit kijkt en niks anders doet. Een van de belangrijkste onderdelen voor een mens om zijn/haar creativiteit te activeren is door jezelf even los te koppelen door niks te doen. Oftewel, door je gedachtes lekker te laten afdwalen. Want op dat moment ga je van bewust denken naar onbewust denken en hierdoor maken je hersenen heel andere connecties dan wanneer je druk bent met van alles. Het is bewezen dat de meest creatieve ideeën bijvoorbeeld ontstaan onder de douche of op de fiets.
Ga dus even zitten en denk aan je merk. Hoe ga je jouw merkwaarden op een creatieve manier inzetten en uitdragen? Hoe ga je de verbinding aan met je klanten?
3. Kijk eens buiten je vakgebied
In plaats van te kijken naar wat jouw concurrenten doen, kan het veel interessanter en lonender zijn om juist je kijken wat mensen doen die een totaal ander vak beoefenen. Juist dit zorgt voor creatieve, nieuwe manieren van kijken.
Als je een lifestyle coach ben, ga dan eens kijkje nemen bij een meubelmaker. Wat zijn zijn of haar bedrijfsprocessen, hoe maakt hij/zij een connectie met zijn klanten, wat valt hem/haar op? Je kan namelijk op die manier weer op totaal nieuwe inzichten komen. Denk maar eens aan wat er gebeurt als je geel en rood combineert. Juist! Dan krijg je oranje.
Kleur en authenticiteit wordt beloond! Geloof me. En daarom wil ik naast mezelf ook andere ondernemers uitdagen om weer eens stil te staan bij hun kernwaardes, merkidentiteit en communicatiestrategie. Sta je hier nog achter? Is dit wat je echt wilt uitstralen? En hoe zou je wat meer ‘karakter’ kunnen tonen? Want alleen dan, kun je opvallen tussen de massa.
Wil jij met mij samen en fundament leggen en zo tot concrete ideeën komen om een ijzersterk merk neer te zetten? Plan dan met mij een jamsessie van drie uur, waarin we jouw unieke merkidentiteit gaan ontrafelen en waarin we direct met concrete actiepunten komen.