Brand archetype verleider

Archetype verleider uitgelicht

Brand archetypes zijn ‘persoonlijkheden’ die merken inzetten om een bepaald publiek aan te spreken. Je voelt je namelijk eerder verbonden met een merk waar je je mee identificeert of dat iets in je losmaakt. In dit blog zoomen we in op brand archetype: de verleider.

Archetype verleider, ook wel ‘de liefhebber’, ‘de geliefde’ of ‘de partner’ genoemd is een van de archetypes die behoren tot de archetypes die we associëren met ‘sociale verbondenheid’.

Orde en structuur: De schepper, De heerser, De zorggever
Sociale verbondenheid: De entertainer, De goede buur, De verleider
Verandering en Risico: De held, De magiër, De rebel
Prestatie: De avonturier, De onschuldige, De wijze

Korte beschrijving van archetype de verleider

Het brand archetype verleider is, zoals de naam al doet vermoeden, het archetype dat onze zintuigen aanspreekt en zoveel mogelijk ‘de schoonheid’ van iets of iemand naar voren laat komen. Het is voor de verleider belangrijk het gevoel van intimiteit te creëren en een connectie aan te gaan met klanten, zodat zij zich speciaal en exclusief (en geliefd!) voelen.

De naam doet misschien vermoeden dat het alleen maar draait om passie, sensualiteit, romantiek en onweerstaanbaarheid, maar in feite is het hoofddoel van de verleider om een nauwe en langdurige band aan te gaan met z’n doelgroep. Het gaat daarbij zeker niet alleen om romantische liefde maar bijvoorbeeld ook om vriendschap, familie en spiritualiteit. 

De verleider speelt in op ons verlangen erbij te horen, op onze zintuigen en ons gevoel dat we ‘iets moeten hebben’. Daarnaast promoten verleiders vaak de identiteit van de sekse: de mannen zich mannelijk laten voelen en de vrouwen zich juist vrouwelijker (al wordt dit tegenwoordig steeds minder populair want erg ‘woke’ is het niet natuurlijk). 

Hoe dit archetype zich vertaalt in branding 

De verleider is een vaak het archetype van luxe modemerken, auto’s, spa’s en gastronomische merken waarbij het gaat om jezelf eens in de watten te leggen. Het is niet voor niets dat veel chocolademerken archetype verleider hebben gekozen voor kun visuele en tekstuele branding. Ook is het verleider-archetype een match voor bedrijven die mensen liefde of vriendschap helpen vinden (denk aan dating-apps), of voor merken die juist gericht zijn op zelfliefde of diepe connecties. Kleuren die je bij veel verleider-merken ziet terugkomen zijn paars, roze, rood, zwart en bruin. 

De tone-of-voice van archetype ‘seducer’ (de verleider)

Tone of voice archetype verleider

Wanneer je archetype ‘seducer​’ wilt inzetten voor je bedrijf, is het heel belangrijk dat de manier waarop je schrijft, oftewel je tone-of-voice hierbij klopt. Wil je gratis en voor niets een voorbeeld ontvangen van een uitgewerkte tone-of-voice voor een bedrijf met archetype ‘de verleider’ zodat je dit ook voor jouw bedrijf kunt gebruiken? Vul dan gauw je naam en e-mailadres in!

    Ik wil het tone-of-voice voorbeeld van het archetype 'de verleider' ontvangen



    Archetype de verleider op een rijtje

    Wens: Intimiteit en connectie met de wereld hebben

    Doel: Een (langdurige) relatie aangaan, mensen helpen een connectie aan te gaan met hun verlangens. 

    Strategie: Aantrekkelijk en gewild zijn

    Talent: Inspelen op zintuigen en verlangens 

    Angst: Alleen, ongewild of ongeliefd zijn

    Zwakke plek: Te veel bezig met (het verleiden van) de buitenwereld en de eigen identiteit uit het oog verliezen

    Het motto van de verleider

    “Doe alles met passie.”

    10 Voorbeelden van merken met archetype verleider

    • Chanel no. 5
    • Magnum
    • Godiva
    • Hallmark
    • Easy toys
    • Alfa Romeo
    • Bacardi 
    • Tinder
    • Victoria’s secret

    3 voorbeelden van merken met brand archetype verleider uitgelicht

    Victoria’s secret

    Victoria’s secret noemt haar klanten ‘Angels’ en ‘Bombshells’ en creëert op die manier al meteen een intieme relatie met hun ‘fans’. Verder is hun uitnodigende visuele branding en de manier waarop ze hun producten (en modellen) in beeld brengen, natuurlijk een en al verleiding. Het doel is om schoonheid en fantasie toe te voegen aan het leven van iedere vrouw. Victoria’s probeert de reflectie te zijn van hoe een vrouw zich voelt binnen een intieme relatie. 

    Archetype verleider

    Magnum

    Magnum is een verleider pur sang. En als er een merk is waarbij de zintuigen letterlijk onderwerp zijn van hun campagnes (je ziet vaak ogen en lippen terugkomen), dan is het Magnum wel. Alles aan Magnum is sensueel en de foto’s van ijsjes waar bijvoorbeeld een druppel caramel van afglijdt, doen je letterlijk het water in de mond lopen. Verder gebruiken ze veel adjectieven. In hun laatste campagne (mei 2022) gaat ze een samenwerking aan met niemand minder dan zangeres Kylie Minogue (en dj Peggy Gou), en dat is niet voor niks. Want als iemand bekend staat als ‘verleidster’ dan is het Kylie wel.  

    Het archetype verleider

    Bacardi

    Bacardi maakt gebruik van dit archetype op verschillende manieren. Ten eerste door hun drankjes op een onweerstaanbare manier te fotograferen, waardoor je er direct zin in krijgt. Maar ook omdat ze er een bepaalde sense of belonging aan vast plakken. We zien in commercials bijvoorbeeld vaak zwoele feestjes waar mensen de tijd van hun leven hebben en vriendschappen en liefdes ontstaan. En dat wil jij als kijker natuurlijk ook. Verder maken ze in hun foto’s gebruik van zintuigen (veel monden) en van knappe, verleidelijke mensen. Verder vind je in hun teksten veel zinnenprikkelende adjectieven (zie een stukje screenshot van hun website). 

    Archetype geliefde

    Video over het archetype de verleider

    Archetypes inzetten voor jouw bedrijf?

    Het is natuurlijk heel interessant en leuk om meer te lezen en te leren over archetypes en archetype verleider in het bijzonder, maar het gaat er natuurlijk uiteindelijk om dat je deze marketingtechniek ook wilt inzetten voor jouw merk. Het kiezen van (een of meer) brand archetypes, vormt namelijk een onderdeel van de basis voor jouw branding (visueel en tekstueel), en kan je helpen kleur te bekennen en echt een bepaalde doelgroep te bereiken. Dat betekent niet dat je andere merken moet kopiëren, maar dat bijvoorbeeld je jouw tone of voice gaat bepalen met je archetype(s) als basis.

    Is dat hele archetype nog steeds abracadabra, weet je niet zo goed waar je moet beginnen of wil je een archetype-bepaling en jouw tone of voice helemaal uitgewerkt hebben passend bij jouw merk? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je met liefde verder. 

    Jaaprogramma marketing

    Heb je hier wat aan gehad? Super! Heb je nog meer hulp nodig? Neem contact op!

    Ik wil een gratis intake!