archetype magiër

Archetype magiër uitgelicht

Brand archetypes zijn ‘persoonlijkheden’ die merken inzetten om een bepaald publiek aan te spreken. Je voelt je namelijk eerder verbonden met een merk waar je je mee identificeert of dat iets in je losmaakt. In dit blog zoomen we in op brand archetype: de magiër of ‘the magician’. 

Archetype ‘magiër’ is een archetype dat je fantasie probeert te prikkelen. De magiër wil je ‘verwonderen’ en een ‘impressie achterlaten’. De magiër staat bekend als ‘bedenker’ en ‘visionair’ en streeft naar transformatie in de mens en Wereld. Hij wil met de hulp van magie het ‘onmogelijke mogelijk maken’.

Orde en structuur: De schepper, De heerser, De zorggever
Sociale verbondenheid: De entertainer, De goede buur, De verleider
Verandering en Risico: De held, De magiër, De rebel
Prestatie: De avonturier, De onschuldige, De wijze

Korte beschrijving van archetype de magiër

Bij het archetype ‘magiër’ draait het om ‘durven dromen’. Ze dagen je uit het ‘onmogelijke mogelijk te maken’. Waarbij de focus ligt op positieve transformatie. Van een min een plus maken. Het brand archetype magiër probeert je te verwonderen met alle mogelijkheden, via meeslepende en fantasierijke verhalen. Zij spreken je fantasie aan en willen je naar een hoger niveau brengen door een beroep te doen op je bewustzijn en de belevingswereld.

De magiër kenmerkt zich bij uitstek als ‘charismatisch’ en als echte ‘visionair’. Hij draagt zijn unieke visie uit in alles wat hij doet of zegt en streeft uitgesproken idealen na.

Hoe dit archetype zich vertaalt in branding

Het archetype magiër typeert zich als ‘wijs’, ‘meeslepend’ en ‘inspirerend’ merk. Met deze wijze houding heeft de magiër – andere verwonderen – tot zijn missie gemaakt. Hij wil, met je bewustzijn van je eigen houding en gedrag, verandering teweegbrengen. Dit doet de magiër door klanten te fascineren met een meeslepende, verhalende en magische tone of voice. Hij schept een levendig en positief beeld om zo mensen te overtuigen van zijn visie. Het archetype magiër trekt vaak klanten aan die verlangen naar persoonlijke ontwikkeling of transformatie.

De magiër focust zich op gelukservaringen zoals in de flow raken, waarin niets onmogelijk is en de klant volledig op kan gaan in zijn of haar werkzaamheden. Dit is gelijk ook een aandachtspunt voor merken met het archetype magiër. Het risico bestaat wel dat zij hiermee de realiteit uit het oog kunnen verliezen.

De manier waarop een merk met het archetype magiër communiceert is door je meest vindingrijke en onmogelijke dromen uit te laten komen. Zij nemen je mee in het wondere scala aan mogelijkheden en spelen met een sterk staaltje storytelling in op de gevoelswereld van klanten. Dit doen merken met magisch en betoverend beeldmateriaal. 

De tone-of-voice van archetype ‘magician’ (de magiër )

Tone of voice archetype magiër

Wanneer je archetype ‘magician’ wilt inzetten voor je bedrijf, is het heel belangrijk dat de manier waarop je schrijft, oftewel je tone-of-voice hierbij klopt. Wil je gratis en voor niets een voorbeeld ontvangen van een uitgewerkte tone-of-voice voor een bedrijf met archetype ‘magician’ zodat je dit ook voor jouw bedrijf kunt gebruiken? Vul dan gauw je naam en e-mailadres in!

    Ik wil het tone-of-voice voorbeeld van het archetype 'de Magiër' ontvangen



    Archetype de magiër op een rijtje

    Wens: Mensen verwonderen en betoveren

    Doel: Dromen werkelijkheid laten worden

    Strategie: Een visie creëren en daarnaar handelen

    Talent: Straalt veel overtuigingskracht en charisma uit. En gaat gepaard met een idealistisch, fantasierijk en transformatief vermogen

    Angst: Onbedoelde negatieve gevolgen of twijfel

    Zwakke plek: De realiteit uit het oog verliezen waardoor ideeën niet altijd uitvoerbaar en haalbaar zijn 

    Het motto van merkarchetype ‘magiër’

    “Niets is onmogelijk.” 

    10 voorbeelden van merken met archetype magiër

    • Tesla
    • Disney
    • De Efteling
    • Burning Man
    • Apple
    • TED
    • MAC Cosmetics
    • Polaroid
    • Mastercard

    3 voorbeelden van merken met brand archetype de magiër uitgelicht

    De Efteling

    De Efteling richt zich op de fantasiewereld voor mensen van alle leeftijden. Je wordt als het ware meegenomen in de magische sfeer. Dit doen ze met indrukwekkende attracties, prachtige decors en verhalende shows. Het park speelt in op de verlangens van mensen om te dromen en te ontsnappen aan de dagelijkse realiteit, en biedt hen de kans om deel te nemen aan magische en onvergetelijke avonturen. Dingen die onmogelijk lijken (een vliegend tapijt) zijn wel mogelijk in de Efteling!

    In onderstaande video zie je hoe de Efteling inspeelt op het sprookje waarin je terechtkomt als je het pretpark bezoekt.

     

    Burning Man

    Festival Burning Man is bij uitstek een evenement dat archetype magiër belichaamt. 

    Het is een jaarlijks festival dat plaatsvindt in de Nevada-woestijn en wordt beschouwd als een van de meest unieke en magische evenementen ter wereld. Burning man is een event waar deelnemers kunnen ontsnappen aan de alledaagse realiteit. Ze worden betoverd door de kunst, muziek, expressie en gemeenschap zelf.

    Tijdens Burning Man hebben deelnemers de vrijheid om zichzelf te uiten en op te gaan in een wereld die helemaal is gebouwd op creativiteit en uitwisseling. Het festival creëert een sfeer van verwondering en verbeelding, en nodigt deelnemers uit om deel te nemen aan verhalende en transformerende ervaringen.

    Het festival speelt in op het idee dat alles mogelijk is en nodigt deelnemers uit om de regels te verbreken en nieuwe paden te verkennen. Kijk maar eens naar deze compilatie-video van Burning Man 2019. Je wordt direct meegesleurd in de magische vibe.

    Tesla

    ‘Making the impossible, possible’: een auto die zonder benzine rijdt en veilig en efficiënt kan rijden en er ook nog eens fantastisch uitziet? Dat lijkt bijna te goed om waar te zijn. Tesla presenteert zich als een merk dat onder andere visionaire auto’s bouwt. Ze maken gebruik van van wetenschappelijke kennis, oneindige mogelijkheden en groene energie.

    Tesla belichaamt het archetype van de magiër door zijn visie op verbeelding en innovatie en inspireert mensen om verder te denken dan wat momenteel beschikbaar is. Dat is ook precies het idee waar ze op inspelen in onderstaande reclame. ‘Het is bijna niet voor te stellen dat het kan, maar wij hebben deze fantastische auto gecreëerd.’

     

    Video over het archetype de magiër

     

    Archetypes inzetten voor jouw bedrijf? 

    Het is natuurlijk heel interessant en leuk om meer te lezen en te leren over archetypes en archetype ‘magiër’ in het bijzonder, maar het gaat er natuurlijk uiteindelijk om dat je deze marketingtechniek ook wilt inzetten voor jouw merk. Het kiezen van (een of meer) brand archetypes, vormt namelijk een onderdeel van de basis voor jouw branding (visueel en tekstueel), en kan je helpen kleur te bekennen en echt een bepaalde doelgroep te bereiken. Dat betekent niet dat je andere merken moet kopiëren, maar dat bijvoorbeeld je jouw tone of voice gaat bepalen met je archetype(s) als basis.

    Is dat hele archetype nog steeds abracadabra, weet je niet zo goed waar je moet beginnen of wil je een archetype-bepaling en jouw tone of voice helemaal uitgewerkt hebben passend bij jouw merk? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je met liefde verder. 

    Jaaprogramma marketing

    Heb je hier wat aan gehad? Super! Heb je nog meer hulp nodig? Neem contact op!

    Ik wil een gratis intake!