Je hebt een dijk van een product of dienst maar op de een of andere manier spreekt het je klanten (nog) niet aan en heeft je bedrijf niet het online succes dat je zou willen. Dat is knap lullig als je er juist zoveel tijd, liefde en energie in hebt zitten. Wat wij vaak zien bij ondernemers die weinig klanten aantrekken via online kanalen, is dat hun brand positionering en merkidentiteit niet (voldoende) doordacht zijn. Er ontstaat dan te veel ruis op de lijn. Daar bedoelen we mee dat er te weinig overtuiging, consistentie en helderheid is wanneer het gaat om uitingen van je merk. Misschien wissel je te veel van branding, waardoor je website en/of instagramaccount er steeds weer anders uitzien. Of misschien vind je het lastig een rode draad te vinden in je communicatie, waardoor je aanbod onduidelijk is of boodschap niet goed overkomt. Hierdoor blijven klanten weg, of kiezen ze voor een concurrent.
Maar hoe zorg je ervoor dat die klanten (weer) komen?
Het antwoord: door voor eens en voor altijd de basis voor jouw bedrijf te leggen met een weldoordachte positionering en daarmee voor een sterke brand-identiteit. Dit is natuurlijk geen klus die je in één dag kunt klaren, maar je moet ergens beginnen! En om jou daarmee op weg te helpen, schreven wij dit blog waarin we je 6 tips geven voor een sterke merkidentiteit inclusief gratis value proposition worksheet waarmee je direct aan de slag kunt!
Table of Contents
Wat is een merkidentiteit eigenlijk?
Je merkidentiteit de ‘persoonlijkheid’ die je als merk hebt. Met andere woorden: zoals je als bedrijf wilt overkomen op je klanten. Dit zit gekoppeld aan je brand imago. En dat is hoe jouw bedrijf als merk daadwerkelijk bekend staat bij klanten en welke indruk je bij mensen achterlaat. Als het goed is, komen je merkidentiteit en brand imago dan ook overeen. Zo kan je denken aan de LIDL en ALDI die bekend staan als budget-supermarkten waar je heen gaat om goedkoop boodschappen te doen. Of de reclames van Dreft waarin je kinderen en makkelijke opbergdozen in hun reclames ziet, waarmee ze gebruiksvriendelijkheid en veiligheid uitstralen in familie-omgevingen.
Je merkidentiteit is het fundament voor je algehele bedrijf en van jouw positie in de markt omdat het een bepaalde emotie opwekt bij mensen en hen een duidelijke reden geeft om specifiek voor jouw bedrijf te kiezen.
Nu we dat helder hebben, is het tijd voor de 6 tips voor het bepalen van je merkidentiteit.
Pinpoint je toegevoegde waarde en missie
Bij het bepalen van jouw merkidentiteit is het belangrijk om terug te gaan naar de kern. Onderzoek wat voor toegevoegde waarde jouw product of service heeft, schrijf dit op en bedenk hoe je dit het beste naar voren laat komen in jouw boodschap.
Voorbeeld: de toegevoegde waarde & missie van MEER Collective
Bij MEER Collective is dit bijvoorbeeld dat wij kwalitatieve relaties aangaan met onze klanten en geen bullshit bedenken en verkopen (wat veel andere marketingbureaus wel doen). Dit resulteerde in de slogan ‘Wij geloven in echte verhalen en zijn wars van gebakken lucht.”
Zet daarna je missie scherp en probeer dit zo kernachtig mogelijk te formuleren; wat is nu eigenlijk het doel van jouw bedrijf?
Voor ons is dit bijvoorbeeld: ‘Wij willen bevlogen ondernemers helpen hun product of dienst nog beter in de markt te zetten en met de wereld te delen’.
Wanneer je deze twee zaken goed hebt opgeschreven, heb je iets om mee werken. Niet alleen als ‘statements’ maar bijvoorbeeld ook als basis voor je visuele branding.
Draag je merkidentiteit op een consistente manier uit
Consistent eenzelfde brand-identiteit laten zien, zorgt voor herkenning en daarmee een sterk merkimago. Dit ‘imago’ moet terug te vinden zijn in alle aspecten van je online uitingen en op alle platformen waar je je bevindt. Dus van je brandingkleuren, tot je fotografie, je logo, je tone of voice, je fonts en de letterlijke woorden die je kiest.
Voorbeeld sterke merkidentiteit: de klantvriendelijkheid van CoolBlue
Denk bijvoorbeeld aan CoolBlue die altijd en overal klantvriendelijkheid laat zien. Ze hebben gekozen voor de toegankelijke en vriendelijke kleur blauw, je ziet foto’s van vrolijke mensen op hun websites, ze hebben smileys op hun bestelwagens en hun motto is ‘alles voor een glimlach’. Ze hebben dit zo goed doorgevoerd, dat ook hun klantenservice bekend staat als een van de beste en vriendelijkste services in Nederland. En dat werkt! Want mensen die op zoek zijn naar elektronica, zijn sneller geneigd om bij CoolBlue te kopen, terwijl producten op sites van concurrenten zoals bol.com vaak goedkoper zijn.
In de commercial hieronder zie je perfect hoe ‘vriendelijk’ CoolBlue wil overkomen
Ken jouw doelgroep door dik en dun
Een derde belangrijke tip is om je doelgroep goed te leren kennen. Veel bedrijven maken deze fout: ze kennen hun doelgroep wel enigszins, maar simpelweg niet goed genoeg om bij hen de juiste snaar te raken. Zo zou je bij wijze van spreken je ideale klant nog beter moeten kennen dan je vrienden. Maar hoe doe je zoiets? Het beste is natuurlijk een doelgroeponderzoek, zodat je je doelgroepbepaling baseert op data in plaats van aannames. Maar je kunt al beginnen door de meest voorkomende vragen op te zoeken binnen jouw markt, te kijken waar jouw klanten zich bevinden en door persona’s uit te werken. Wil jij weten hoe je je doelgroep beter definiëert? Lees dan dit blog waarin wij meer in-dept uitleg geven over hoe je dit kan doen.
Breng de markt in kaart en kijk wat jou uniek maakt
Jouw product of dienst is waarschijnlijk niet uniek. Er zijn altijd concurrenten die ongeveer hetzelfde bieden als jij. Daarom is het belangrijk om een concurrentie-onderzoek te doen. Kijk hoe zij zich positioneren, analyseer wat jou net anders maakt dan hen en probeer dit heel specifiek op te schrijven en maak hier gebruik van in het uitdragen van je brand.
Voorbeeld unieke merkidentiteit: Gebrouwen door Vrouwen
Een voorbeeld: biermerk Gebrouwen door Vrouwen maakt speciaalbier. En zij zijn zeker niet de enige. Er zijn honderden craft brewers in Nederland en Gebrouwen door Vrouwen is inmiddels een bekende speler. Hun bier is lekker en minder hoppig dan andere speciaalbieren, maar wat hun merk echt uniek maakt ten opzichte van concurrenten is simpelweg dat het gebrouwen wordt door vrouwen. En dat komt in Nederland bijna niet voor. Dat is dan ook hun ‘hook’ en de basis van hun brand-identiteit. Zo simpel kan het zijn!
Wanneer je je concurrenten in kaart brengt, raak dan niet overweldigd door hun omvang of laat het juist in jouw voordeel werken. Kleinschaligheid kan bijvoorbeeld ook juist een unique selling point zijn. Doordat je bijvoorbeeld persoonlijke en op-maat-gemaakte service kan bieden aan klanten.
Kortom: durf je unieke competenties te laten zien, en laat zien op welke vlakken jij mogelijk beter of anders bent en waarom je klanten voor jou moeten kiezen.
Durf kleur te bekennen
Het is een misvatting dat je als bedrijf zoveel mogelijk klanten zou moeten willen hebben. Je hoeft namelijk niet namelijk niet zoveel mogelijk mensen te bereiken, maar vooral de juiste mensen. Wie iedereen aanspreekt, spreekt namelijk niemand aan. Daarom is het belangrijk om je boodschap niet te generiek te maken, met name als je een specifieke dienst biedt. Boodschappen die je moet vermijden zijn bijvoorbeeld: ‘Ons product is gebruiksvriendelijk’. Gebruiksvriendelijkheid is een te algemene competentie die met statistisch bewijs pas een krachtige boodschap heeft.
Probeer daarom vrij specifiek te formuleren wat jij te bieden hebt. Dat werkt echt beter. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar deze voorbeelden:
Drie voorbeelden van een specifieke positionering:
‘Lifecoach voor ondernemers vs ‘Lifecoach voor vrouwelijke ondernemers met een missie’.
‘Marketingbureau’ vs ‘Hét marketingbureau zonder gebakken lucht’
‘Luxe beddengoed’ vs ‘Biologisch verantwoord beddengoed van hotelkwaliteit.’
Ken je positie in de markt (zie ook punt 4) en durf specifiek jouw USP’s naar voren te brengen. Als je het lastig vindt om je te positioneren is het eerst slim om te bepalen wat je brand archetype is. Dit helpt jou om je imago beter te definiëren.
Test en valideer
Geef jouw doelgroep ook de ruimte om jou te definiëren. Hoe zien ze je jou in de markt tussen alle concurrenten? Pas je brand-identiteit aan op hun feedback en test bijvoorbeeld uit of mensen vinden dat je brand-imago overeenkomt met de brand-identiteit die jij wilt uitdragen
Verder kun je ook heel concreet testen wat wel of niet aanslaat bij je doelgroep. De A/B-test methode gebruik je bijvoorbeeld om alternatieve methodes, ontwerpen, visuals en teksten uit te testen. Een voorbeeld hiervan is dat je twee pagina’s met net een andere slogan voor een bepaalde periode op je website plaats, die dan wisselend aan bezoekers laat zien en dan kijkt welke pagina de beste resultaten oplevert. Nog weer een andere manier van testen is een online poll of vragenlijst direct voor te leggen aan je volgers op social media. Het voordeel daarvan is dat je dan direct antwoord krijgt.
Nog een extraatje voor jou, een gratis worksheet dat jou helpt je merkidentiteit te bepalen!
Hopelijk hebben we jou op de juiste weg geholpen met deze zes online marketing tips. Ondernemen is een reis van vallen en opstaan. En deze reis maken wij graag makkelijker voor jou. Daarom bieden we ook mooi invulbaar framework waarmee jij direct de basis legt voor jouw positionering en merkidentiteit.
Download hieronder gratis en voor niets jouw gratis worksheet!
Mocht je verder nog vragen hebben, hulp nodig hebben bij specifieke zaken of een keer vrijblijvend met ons willen sparren? Neem contact met ons op!