De nieuwsbrief schrijven en ontwerpen is vaak niet de meest favoriete klus van ondernemers, maar als je een eigen bedrijf hebt, is het zeker de moeite van het overwegen waard. De meeste succesvolle bedrijven maken namelijk gebruik van nieuwsbrieven. Jij zal er (of je nu wil of niet) ook wel een paar per dag binnenkrijgen en een aantal hiervan misschien zelfs openen en lezen. Van merken waar je iets mee hebt, ondernemers die je kent, of onderwerpen die je interesseren. En precies daarom kan een goede nieuwsbrief echt van toegevoegde waarde zijn voor een bedrijf. Dit werkt alleen als de inhoud wordt geschreven met een bepaald doel.
In dit blog leggen we uit waarom nieuwsbrieven belangrijk zijn en geven we 7 nieuwsbrief-tips.
Table of Contents
Wat is een nieuwsbrief?
Een (online) nieuwsbrief is een terugkerende update om lezers op de hoogte te houden van een bepaald onderwerp of thema (zoals bijvoorbeeld de nieuwe ontwikkelingen). In het geval van bedrijven, maken nieuwsbrieven onderdeel uit van de e-mail-marketing strategie. Nieuwsbrieven (zeker vanuit bedrijven) zijn bijna altijd gratis.
De functie van een nieuwsbrief
Een nieuwsbrief zorgt ervoor dat zowel je klanten als eigen medewerkers betrokken raken en blijven bij je merk. Je houdt ze op de hoogte waardoor ze een bepaald gevoel ontwikkelen bij je merk of bedrijf. Bij een nieuwsbrief denk je vaak gelijk een de letterlijke betekenis van het woord: een brief waarin nieuws staat over bedrijfszaken. Maar: dit hoeft niet altijd zo te zijn. Met de nieuwsbrief kan je heel creatief zijn en je kan het dus inzetten voor zowel interne als externe doelen.
Wat voor verschillende soorten nieuwsbrieven zijn er dan allemaal?
Allereerst is het belangrijk om te kijken of je je nieuwsbrief voor interne of externe doelen wilt gebruiken. Wil je de nieuwsbrief naar klanten sturen om ze op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen? Of wil je de nieuwsbrief juist naar medewerkers sturen om een gevoel van teambuilding te creëren? Het is belangrijk om eerst het doel duidelijk voor ogen te hebben voor je aan de slag kunt. Verder kun je met de nieuwsbrief je creativiteit de vrije loop laten gaan, maar om je toch wat ideeën te geven hebben we hieronder een overzicht van een aantal nieuwsbrief-ideeën.
Nieuwsbrief-onderwerpen die vaak goed werken:
- Een nieuwsbrief schrijven met een persoonlijk verhaal/ervaring.
- Iets wat letterlijk van waarde is voor de lezer. Korting, een gratis cursus, of bijvoorbeeld een gratis sample. Dit helpt bij het creëren van een positieve associatie bij je bedrijf. Iedereen wordt blij van gratis dingen 😉
- Informatie over je bedrijf: op deze manier laat je de lezers weten hoe het met lopende projecten gaat.
- Een quiz ontwikkelen over een onderwerp dat relevant is voor de doelgroep. Uit deze quiz komt een gerichte uitkomst met tips voor de lezer.
- Een kijkje in de keuken: de kijker betrekken bij hoe je te werk gaat, hoe het reilen en zeilen van het bedrijf eraan toe gaat etc.
- Een FAQ: een overzicht van veelgestelde vragen vagen (en uiteraard antwoorden) om een gevoel van vertrouwen te creëren.
- Reclame maken voor je producten of diensten (op een niet al te commerciële manier).
Nieuwsbrief schrijven? 7 nieuwsbrief-tips om sterke en creatieve content te ontwikkelen!
Hierbij onze 7 tips voor het maken van een ijzersterke nieuwsbrief :).
1. Bedenk een structuur: wie wat, waarom en hoe vaak?
Het is belangrijk om voordat je begint aan de nieuwsbrief te weten wie precies je doelgroep is, waarom je graag iets met deze doelgroep wilt delen, hoe vaak je dat zou willen doen en uiteraard wat je wilt gaan delen. Wanneer je deze vragen voor jezelf beantwoord hebt, heb je alvast een duidelijke structuur waardoor de volgende stappen van het creëren van de nieuwsbrief makkelijker zijn.
2. Kort en krachtig schrijven
Of je nu voor een formele of informele structuur hebt gekozen blijft het erg belangrijk om kort en krachtig te zijn in een nieuwsbrief. Mensen hebben het druk en vinden het fijn om belangrijke informatie snel te kunnen filteren. Maak daarom niet al te lange zinnen en beperk de hoeveelheid tekst.
3. Betrek de klant in het verhaal
Mensen voelen zich automatisch meer betrokken bij bepaalde dingen wanneer ze zelf in het verhaal betrokken worden. Zorg er daarom voor dat de klant een plekje krijgt in jouw verhaal. Wat hebben ze bijvoorbeeld aan deze informatie? Kunnen ze zich inschrijven voor een bepaalde cursus? Of is er een mogelijkheid om iets gratis te kunnen ontvangen? Maak dit duidelijk in de nieuwsbrief.
4. Varieer met de vorm van de nieuwsbrief
Zoals al eerder in dit blog is uitgelicht zijn er veel vormen van nieuwsbriefcontent.. Kijk eens goed naar het rijtje voorbeelden en kies welke bij jouw bedrijf passen. Tussen deze verschillende nieuwsbrief-onderwerpen kan je variëren zodat de nieuwsbrief interessant blijft voor de lezer en je de lezer ook blijft prikkelen.
5. Wees frequent met de nieuwsbrief
Wanneer je er als bedrijf voor kiest om te beginnen met een nieuwsbrief is het belangrijk om dit frequent te blijven doen. Stel je gaat de nieuwsbrief schrijven voor interne doeleinden dan kan het makkelijk zijn om een nieuwsbrief rond te mailen die iedere medewerker voor een vergadering door kan nemen. Op deze manier is iedereen op de hoogte van alle ontwikkelingen. Uiteraard is het wel belangrijk dit consequent te doen zodat mensen weten dat dit een ‘routine’ is voor de vergadering start.
6. Maak het overzichtelijk
Het is belangrijk dat de nieuwsbrief een overzichtelijke structuur heeft. Zo kan de lezer de brief snel scannen en de relevante informatie eruit filteren. Ook kun je de lezer op deze manier ‘sturen’ naar bepaalde informatie. Zo kan je belangrijkere informatie visueel meer aanwezig maken door bijvoorbeeld een omlijning te gebruiken zodat dat betreffende stuk tekst meer opvalt. Zorg dat de kijker met een oogopslag goed kan zien wat er in de nieuwsbrief vermeld gaat worden.
7. Maak de nieuwsbrief visueel aantrekkelijk
Een goede balans tussen de visuele uiting (nieuwsbrief ontwerpen) en tekst (nieuwsbrief schrijven) is erg belangrijk. Vooral bij een nieuwsbrief, waar je de aandacht van de lezer vanaf moment één moet pakken. Zorg voor een unieke en creatieve layout zodat de kijker geïnteresseerd raakt. Maar sla niet door met visuele uitingen want dat kan weer overweldigend zijn voor de lezer. Probeer verschillende dingen uit en laat je creativiteit lekker gaan! Uiteindelijk vind je iets wat werkt voor jouw merk.
Hieronder is een video te zien die je kan helpen met de visuele uitingen van je nieuwsbrief.
Loop je toch een beetje vast bij het creëren van een nieuwsbrief voor je merk? Neem dan gerust contact met ons op en kom bij ons op de koffie. Wij helpen je met liefde verder!
Heb je hier wat aan gehad? Super! Heb je nog meer hulp nodig? Neem contact op!