MERKSTRATEGIE
Een merkstrategie is simpel gezegd een plan dat je volgt om een bepaald beeld te creëren dat past bij jouw merk. Hiermee kun je mensen echt aan je binden en opvallen tussen jouw concurrenten. Wij helpen je met het opzetten, uitvoeren en uitwerken van dit plan. We beginnen met een gratis routesessie en hebben uitgebreide gesprekken om alle belangrijke pijlers van jouw merkidentiteit te bepalen. Op basis daarvan maken we een strategie die de leidraad is voor alle uitingen van je merk. Ook geven we je handvatten om dit daadwerkelijk door te vertalen in de praktijk.
EEN MERKstrategie LEVERT HET VOLGENDE OP
✓ Je doelgroep identificeert zicht met jouw merk
✓ Je merkverhaal heeft een stevig fundament
✓ Je maakt de vertaalslag naar een professioneel merk
✓ Je kunt mensen aan je binden
✓ Je valt op tussen je concurrenten
De onderdelen die aan bod komen
Positionering
De positionering vormt de basis voor jouw merkplan. Hier brengen we in kaart welke unieke waarde jij creëert en waar jouw doelgroep naar op zoek is. We bepalen samen met jou hoe jij je merk wilt positioneren. Dit vormt de basis voor zowel je visuele als tekstuele branding.
Merk-DNA
Jouw merk-DNA is eigenlijk de ziel van je merkidentiteit. Het is wie je als bedrijf bent, waar je voor staat en wat jij je klanten te bieden hebt. Pas wanneer jouw merk-DNA helder is, kun je een consistent verhaal vertellen dat op alle fronten klopt.
Tone of voice
Wanneer we je merkidentiteit en positionering hebben bepaald, gaan we kijken naar de juiste tone of voice. Dit is de manier waarop jij op verschillende kanalen je doelgroep aanspreekt. Zo weet je zeker dat je precies de juiste snaar raakt bij jouw beoogde klanten.
Het plan der plannen
Wanneer we tot in detail hebben bepaald waar je voor staat als bedrijf, welke waarde je toevoegt, wat je doelgroep is en je tone of voice, maken we voor jou een merkplan dat je kunt gebruiken als blauwdruk voor alles wat je naar de buitenwereld communiceert.
Op zoek naar een merkstrategie voor jouw bedrijf?
Plan een belletje met ons en dan kijken we wat we precies voor je kunnen doen.
Hoor het van een ander
ZO GAAN WE TE WERK
ROUTESESSIE
Tijdens een vrijblijvende belafspraak of een afspraak bij ons op kantoor, bespreken we alle punten waar jij hulp bij nodig hebt. Daarna brengen we in kaart hoe we jou daarbij kunnen helpen en krijg je van ons een voorstel voor een merkstrategie.
SAMENWERKING
Wij bieden geen standaard-pakketten want elk bedrijf is anders. Wij leveren maatwerk dus hoe we samenwerken verschilt per klus. Wel zorgen we altijd voor een duidelijke planning en hebben we incheckmomenten en tussentijdse evaluaties.
EVALUATIE
Als het samenwerkingstraject erop zit, evalueren we altijd hoe het is gegaan en of je nog vragen hebt. Zo kijken we bijvoorbeeld samen met jou hoe je een door ons ontwikkelde merkstrategie inzet voor je bedrijf en of dit nog bijgestuurd moet worden.
Meestgestelde vragen
Kan ik ook hulp krijgen bij één onderdeel?
Als je een waterdichte merkstrategie wilt, dan raden we aan dit in z’n geheel bij ons af te nemen. Maar je kunt natuurlijk ook voor een onderdeel kiezen. Dan is dat niet de strategie zelf maar bijvoorbeeld een waardepropositie, positionering of tone-of-voice bepaling.
Hoeveel kost een merkstrategie?
Omdat wij maatwerk verzorgen is dat voor elk bedrijf anders. Sommige bedrijven hebben bijvoorbeeld hun aanbod al heel helder, terwijl andere hier nog hulp bij nodig hebben. Boek een routesessie met ons in en wij komen met een offerte op maat.
Begeleiden jullie me ook bij de uitvoering?
Jazeker, tijdens het maken van de strategie hebben we regelmatige check-ins met jou en vertellen we je alvast waar je mee aan de slag kunt. Als de strategie eenmaal gemaakt is, gaan we uitgebreid met je zitten om alle onderdelen door te nemen zodat je de strategie zelf kunt doorvoeren. Als je daarna behoefte hebt aan extra begeleiding, kun je consulten bij ons boeken (indien gewenst in abonnementsvorm) waarin wij je verder helpen.
Is een merkstrategie wel wat ik nodig heb?
Dat weten wij als we je hebben gesproken voor een routesessie. Wij kijken dan precies naar wat jouw doelen zijn en hoe we je daarbij kunnen helpen. Dat kan een merkstrategie zijn, maar misschien past een contentstrategie, social media strategie of iets heel anders wel beter bij wat je nodig heb.
Wat zit er allemaal bij de merkstrategie?
Je krijgt een compleet uitgewerkt plan van aanpak met alle tools die jij nodig hebt om de strategie zelf uit te voren. Wij zorgen voor een strategie met een visueel aantrekkelijke opzet, die goed werkbaar en overzichtelijk is. Verder krijg je een uitgewerkt tone-of-voice document, een uitgewerkte waardepropositie, een archetype-bepaling, een stapsgewijs actieplan, handige planners en invulbare metric sheets waarmee je makkelijk het overzicht kunt bewaren.
Kunnen jullie de strategie ook voor me uitvoeren?
Uiteraard kunnen we je niet alleen begeleiden in de uitvoering, maar je ook helpen bij de uitvoering zelf. Denk bijvoorbeeld aan webteksten, social media, blogs, een nieuwe website, etcetera. Voor het complete overzicht van alle zaken waarvan we de uitvoering op ons nemen kijk je hier.
EERST EVEN KENNISMAKEN?
We snappen dat je ons graag eerst spreekt voordat we aan de slag gaan met een merkstrategie voor jouw bedrijf. Zo kun jij ons uitleggen waar je behoefte aan hebt en dan kunnen wij je vertellen hoe we jou verder kunnen helpen.